torsdag, oktober 05, 2017

Breaking news! Innehav publicerat

Herr Vardagsekonom är på intet vis framstegsfientlig. Ibland vet jag bara inte bättre... Jag har lovat ett tag att dela med av våra innehav och jag har nu lagt till det i kolumnen till höger som syns i webbversionen. Det kanske finns något smartare och elegantare vis att göra det på, men i brist på den vetskapen blev det så här.

Jag kan väl kort beskriva vad som visas och inte visas. Vi har flera olika fonder med månadssparande som jag inte har med i sammanställningen. Inte heller finns depån i mitt eget AB med. Där finns knappt 30 olika innehav.

Vi har idag tre typer av portföljer som redovisas. Den första är vår huvudportfölj som ska bli själva ankaret i vårt sparande. Den andra är chansaktier och rena förhoppningsbolag. Idag är denna lite för stor pga min tro på Maha. Framtiden får utvisa om jag har rätt. Den sista är barnportföljen. I denna sätts barnbidragen in och den del av vinsten vi valt ska gå till barnen redan nu.

Utöver detta sparande finns tack vare vår spelvinst ett antal miljoner som står på räntekonto i väntan på vad som ska hända med dem. Tanken är att fortsätta som idag att köpa aktier kontinuerligt i huvud- och barnportföljen för att investera kassan. Än så länge har vi inget bestämt hur stor del som ska vara i aktier och kontant. Det finns idag tankar på att investera utanför börden och det är till detta kontanterna ska vara.

Portföljerna är aningen spretiga och kan synkas bättre, men eftersom jag gillar att köpa på dippar kommer detta att rättas upp över tid tänker jag.

Tankar, idéer och annan feedback tas hjärtans gärna emot.

2 kommentarer:

Theresa williams sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Vardagsekonomen sa...

Kommentaren ovan var spam ich därför bortplockad.