fredag, september 29, 2017

Prata öppet om privatekonomin? Avslöja spelvinst?

Var länge sedan jag skrev om våra innehav och har tidigare lovat att på något vis delge våra portföljer. Eftersom jag är en man som står för vad jag säger är detta något som jag kommer att leverera inom kort. Däremot måste jag tillstå att den senaste tidens nyväckta intresse för Maha Energy, men en uppgång på 20 % på en vecka, verkligen känns bra. Det finns mycket att läsa på om bolaget och Erik Penser rekar och analyserar titt som tätt. Läs gärna mer här.

Något som vi har diskuterat mycket fram och tillbaka efter vår vinst var om vi skulle vara öppna med vinsten eller vara helt anonyma. Till slut bestämde vi oss för att inte berätta för våra familjer eller släkt utan bara för våra närmsta vänner. Detta togs dock emot med blandat resultat.

Den första av familjerna blev väldigt glada och reagerade på ett sätt som man kan förvänta sig av ens närmsta vänner. Däremot så blev mottagandet det motsatta av den andra familjen. Där fick vi kommentarer som "jaha, vad ska ni med pengar till?" och missunnsamheten fullständigt lös igenom. Detta gjorde att jag faktiskt för egen del valt att inte träffa dem fler gånger efter detta.

Denna negativa reaktion gjorde också att vi bestämde oss för att inte berätta för några fler utan hålla detta för oss själva. Nu med lite distans så känns det faktiskt bra att inte ha berättat för fler. Det är en skön känsla att veta att pengarna finns där och att vi slipper eventuella frågor om lån eller bidrag som jag är rädd att vi skulle fått.

Jag har aldrig varit särskilt öppen kring vår privatekonomi utan detta har varit något vi hållt för oss själva. Enda undantaget är faktiskt första familjen ovan (de som tog det positivt) där jag och mannen haft en öppenhet i våra dialoger. Däremot så hamnar jag ofta i situationer där folk frågar om råd och då ger jag naturligtvis den hjälp jag kan. Jag kan också ta exempel från vår ekonomi kring olika upplägg eller strategier vi har, men har aldrig nämnt några siffror.

Eftersom vi är väldigt sparsamma av oss och lever väldigt billigt har vi också möjlighet att hålla en bra EKK. För beskrivning se detta tidigare inlägg. Men detta är inget jag är intresserad av att prata om öppet med andra och väljer därför att hålla en låg profil privat.

Hur hanterar ni er privatekonomi? Är ni öppna med vad ni tjänar, sparar eller amorterar?

5 kommentarer:

Slimis sa...

Att prata öppet om privatekonomin är inget att rekommendera bland de flesta. Jag skriver gärna om mina ekonomiska beslut på min blogg eftersom jag är anonym där samt att de som läser det har något liknande intresse. Men i min vardag har jag endast berättat att familjen köpte vårt boende kontant. Jag gillar inte lån och därför har jag alltid avstått att belåna mig. Bästa är om folk ser en som en fattiglapp. Då slipper man all typ av avundsjuka. Mitt mål är ju att bli ekonomiskt oberoende en dag. Jag kommer aldrig ha behovet att konsumera mer än nödvändigt. Jag vill ha tryggheten att klara mig ekonomiskt om jag skulle bli sjuk eller arbetslös. Jag vill som sagt inte leva på samhället utan klara mig själv. Hade jag vunnit pengar hade jag berättat till några få vänner och familj. Jag skulle även kunnat tänka mig skriva om det på min blogg, eftersom jag är anonym där. Men jag spelar inte om pengar så någon vinst från mig lär du inte höra om :-)

Mvh Slimis

Vardagsekonomen sa...

Tjena Slimis. Du träffade nog huvet på min spik också. Jag vill gärna också ses som en ekonomisk medelmåtta för att slippa tjat om lån osv.

Eftersom jag också är anonym är bloggen ok att prata ut i.

Tack för att du läser och kommenterar.

Utlandsutdelaren sa...

Jag har bara berättat för familj och mina bästa vänner sedan ungdomsåren att jag är miljonär. Det förändrar inte så mycket men man får lite pikar för sin sparsamhet ibland, "men då kan du bjuda på lunch" och liknande. Har faktiskt inte mött någon avundsjuka utan främst att det höjer förväntningar om att man ska vara generös oftare.

Vardagsekonomen sa...

Vad skönt att du upplever det på ett positivt vis efter att ha berättat om din ekonomiska situation.

Tack för kommentar och ha det fint.

Anonym sa...

Finns ingen som helst anledning att berätta. Gör det inte!