fredag, september 22, 2017

Fredagsmys, Idol och nostalgi

Så har ytterligare en jobbvecka lagts till handlingarna. Tidigare var fredag den överlägset bästa dan på veckan, men jag måste nog säga att idag är det torsdag istället. För då är det nästan fredag....

På hemmaplan är det Idol som gäller och jag måste säga att jag tycker det är en högre nivå i år på deltagarna. Jag skulle kunna betta på att Chris och Erika går långt i år.

Blir också lite sentimental när jag tänker tillbaka på hur mina fredagskvällar var under uppväxten. Under mellan- och högstadiet var det innebandyträning och sedan Fångarna på fortet. Helt sjukt att Gunde fortfarande kutar runt och gastar skynda, skynda på dalmål liksom för 25 år sen. Eftersom jag var en pluggis gjorde jag alltid matteläxan på fredagskvällen tillsammans med Gunde på tv.

När det var avklarat var det dags att sätta ihop tipsen till lördagen. Det var både Stryktips och trav som gällde. På den tiden fanns ingen åldersgräns så det var ok att tippa dessa lir. Har en svag minnesbild att det var nån åldersgräns på Oddset däremot.

På denna tiden kämpade jag en hel del med att försöka bygga egna reducerade system. Nu snackar vi alltså mitten på 90-talet och då hade vi ingen dator så det var penna och papper som gällde. Tyvärr fick jag aldrig ihop nått vettigt system på den tiden. Idag har jag dock byggt ett flertal olika system till travet.

Under ett antal år under pluggandet på Högskola och Universitet samt ett 10-tal år därefter försvann i princip fredagskänslan eftersom jag ofta jobbade extra på helgen och då blev det som en vanlig kväll på fredagen också. Sedan vi drog in mångmiljonvinsten har jag lagt av med de flesta extraknäcken, vilket gjort att den där goa fredagskänslan har börjat återvända. Är väl där sentimentaliteten kommer in i bilden när det nu är fredagsmys med barnen och sådana här minnen kommer fram.

Vad är ert bästa fredagsnöje?

6 kommentarer:

kronantillmiljonen.se sa...

Hmm, jag sitter faktiskt och funderar vad jag brukar göra på fredagar. För mig handlar lördagskvällar oftast om fest eller att tillbringa denna med kompisar. På fredagar å andra sidan brukar det mest vara film tillsammans med sambo KTM eller spelande tillsammans med kompisar.

Vardagsekonomen sa...

Låter som tiden innan barnen kom. Då såg helgerna ut så.

Var sak har sin tid. Njut av detta nu och en dag njuter man av helgerna med sina barn.

Allt gott

Anonym sa...

Här är fredagen som vilken dag som helst. Leka med Lille, fixa med välling, städa upp en massa leksaker, sen somna vid 9 tiden utmattad. Hahah ja den ljuva tid man kunde ha en pokerafton eller se en film med polarna. Får väl återuppta det om sisådär 20 år ;=)

Vardagsekonomen sa...

Jepp. Så är småbarnsåren. Vi är också där. Hur trött man än kan vara så finns det inget mer upplyftande än en puss från sina barn.

Gäller ju att njuta nu. I tonåren lär man väl knappt duga något till är jag rädd att de tycker...

Anonym sa...

Åhh, fredagkvällarna i ungdomen (=80-tal) tillbringades i simhallen, det var den enda tiden vår simklubb fick. Sen blev det pluggande (högskolan där jag gick hade dille på skrivningar och småtester på måndagmornar). Därefter "ta sig hem från jobbet" eftersom jag veckopendlade ett par år.
Men nu då? Ja, barnen är uppvuxna med fredagsmys i idrottshallen! För återigen är det de enda tiderna som är minst attraktiva för de flesta. Funkade jättebra när de var små (leka en lång stund sen sitta på en tjockmatta och lyssna på favoritsagor i lämplig spelare). Funkar lika bra när de är större och tränar själva. Det är ingen trängsel direkt.
Men efter träningen? Hem till dusch/bad/bastu/braskamin och en var sin smörgås med ett berg av räkor på. Det är vårt fredagsmys.

Spargrisen

Vardagsekonomen sa...

Ja, visst var det en fantastisk tid med tid i idrottshallen på fredagskvällarna. Kul att barnen tagit efter denna sunda vana.

Räkmackan är ju aldrig fel i något sammanhang.. :)

Ha det fint