söndag, mars 05, 2017

Högre krav på konsulter? Högre krav på sig själv?

Jag försörjer mig i dag på att arbeta som konsult inom ekonomi. I min roll känner jag personligen att jag ställer högre krav på mig själv nu när jag är konsult än när jag tidigare var anställd. Varför är det så?
Oavsett mina roller i yrkeslivet har jag alltid agerat utifrån mottot ”företagets pengar är mina pengar”. Med det menar jag att man alltid ska agera kostnadsmedvetet på samma sätt som om jag ägt företaget själv. Det är alltid lätt att handla för andras pengar och jag har genom åren stött på individer som i mitt tycke har bränt lite väl mycket av företagets pengar på representation, resor, utbildningar etc.
När jag bestämde för att lämna ekorrhjulet som anställd och starta eget så satte jag upp mål för mig själv. Ett av dessa var att jag på varje konsultuppdrag skulle bli erbjuden en anställning eller förlängning av kontraktet. Det är i mitt tycke det högsta betyget på mig som konsult. Hitintills har det skett på alla uppdrag. Om jag sedan är intresserad är en helt annan sak. Men jag ska leva på mitt rykte och därför är det oerhört viktigt att leverera varje gång. Tyvärr har jag jobbat med många konsulter som suttit av tiden och mjölkat sina uppdragsgivare. För eller senare framkommer detta och uppdraget har avslutats.
En annan sak jag har funderat en del på är på vilken nivå man ska lägga leveransen. Tänk en skala från 1 till 5 där 1 är värdelöst, 3 godkänt och 5 världsklass. I min plan vill jag leverera mellan 3 och 5 hela tiden. Att bara leverera 5:or är inte hållbart i längden och skulle kosta för mycket kraft. Att bara jobba fram 3:or skulle förmodligen inte leda till förlängning eller erbjudande om anställning. Jag försöker hela tiden att balansera leveranserna så att det över tid blir bra harmoni mellan nivåerna 3-4-5.
En sak som jag inte kan bestämma mig kring är presentationer i tex PowerPoint. Dessa kan göras hur flashiga och coola som helst, men tar en del tid i anspråk att göra iordning. Är verkligen min kund beredd att betala för att jag sitter och ”leker” fram en presentation? Jag har ännu inte funnit svaret på denna fråga. Jag kan ibland känna att det läggs frustrerande mycket tid på att iordningsställa just presentationsmaterial. Givetvis ska det vara på en sådan nivå att det attraherar mottagaren och skapar ett intresse, men det får inte svänga över och bli en Allan-ballan-presentation.
Jag kan inte komma ifrån som sagt att jag känner mer ansvar som konsult. Ofta är jag inplockad för att lösa något specifikt problem eller bemanna upp en specifik position under en rekrytering. I sådana lägen är det bara leverans som räknas. Även som anställd har man såklart ett stort förtroende som ska tas tillvara.
Vad vill jag då ha sagt? Jo, oavsett om man är anställd eller konsult ska man värdera sin tid utifrån företagets bästa och se till att vara ansvarstagande för de kostnader man drar på sig.
Hur ser du på förhållandet mellan anställd och konsult?

6 kommentarer:

kronantillmiljonen.se sa...

Det jag inte förstår ang. konsulter är att företaget jag jobbar på hyr in konsulter som har suttit och arbetat med i princip samma sak i 3-4 år. Vore det inte billigare att anställa någon på "vanligt vis"? ^^

Skulle själv vilja bli konsult framöver. Vore extremt kul men vågar inte riktigt ta steget.

Vardagsekonomen sa...

Hej KTM. Visst är det en extra kostnad när en konsult tickar på år ut och år in. Oftast är det 30-40 % dyrare med en konsult. Det ger ju en frihet med konsult där ibland kontraktet kan avslutas på dagen, men vanligen en månad. Vissa företag använder också konsulter istället för anställda pga anställningsstopp. Då lurar man statistiken och tar in konsult istället för anställd.

Du ska se till att bygga ditt varumärke och synas. Själv var jag ekonomichef i flera år innan jag blev konsult. Då hade jag träffat många rekryterare och bemanningsföretag genom åren. Idag är det dessa kontakter som ger mig uppdrag. Så satsa på att nätverka, skaffa eftertraktade kunskaper och gå alla kurser du kan. Det är mina tips.

Tack för att du läser och kommenterar!

Anonym sa...

Jobbar som konsult, systemutvecklare inom affärssystem. Har totalt varit i branschen i 16 år. Ja vad kan man säga?

Fördelar:
Man riskerar inte att "bli fast", dvs få en ryggsäck med mer och mer ansvar som aldrig försvinner med mer än att man får säga upp sig. Tycker man något uppdrag/kund är outhärdligt så är det för det mesta okej att be om att uppdraget inte förlängs. Been there, done that.

Man är lite "Friare" i hur man väljer kunder/arbetsuppgifter. Inte alltid dock.

Nackdelar:
Många skojar om att "du som är konsult har så bra lön..." jo tjena, kanske i början på 2000-talet kunde man fakturera 2000 kr/timme, idag ligger mina timpriser runt 650-800 kr. Juniorer runt 500 kr. Ingen skillnad mot våra kunders systemutvecklare.

Svårt att hitta gemenskap med de som jobbar i konsultbolaget. Ofta känns det bara som ett ställe man får lön ifrån. Har numera noll koll på alla nyanställda. Är en av få kvar från "det gamla gardet".

Med småbarn är det svårt att vara med på sociala aktiviteter då de ofta förläggs till kvällar/helger pga debiteringsgraden.

Vi har ingen prestationsbaserad lön vilket innebär att oavsett om företaget fakturerar 500 kr eller 1500 kr i timmen för mina tjänster får jag exakt samma lön, överskottet går in i företagets kassa så det ser man inte röken av.

Svårt att påverka hos kund, man blir ofta placerad i ett "fack", och har små möjligheter att påverka de tokigheter som pågår hos en kund. Inte alltid så men ofta. Kan vara väldigt frustrerande ibland.

Har man otur blir det uppdrag med kanske 3 timmars bilpendlande om dagen. Blir långa dagar...

Känns som det finns stoff här till en bloggpost, hmm ;)

Vardagsekonomen sa...

Hej Snålgrisen.

Känner igen många av dina reflektioner. Nu är jag konsult i eget AB. Det betyder att alla pengar in är mina pengar.

Att vara anställd på ett konsultbolag tror jag är ganska tufft. Min erfarenhet är att vissa kunder inte bryr sig om konsulter som ska jobba ett kortare tag. Om man är anställd konsult är det bara att bita ihop och ta de uppdrag man får.

Kan du inte starta eget?

Kul att du kommenterar. Ser fram emot ditt inlägg.

Anonym sa...

Hej!

Jobbar också som konsult i eget AB men inom annan bransch.
Vette tusan om konsulter kostar mer än anställda pga:

1) Vi är aldrig sjuka/VAB:ar.
2) Kostar inget i utbildning/semesterersättningar.
3) Åtminstone i min bransch har vi oftast 25-30% högre arbetsbelastning/dag jmfrt med anställda.
4) Som konsult i eget AB är man representant för sig själv och sitt eget AB, finns inte utrymme att prestera <3 enligt skala ovan. Då blir det inga fler uppdrag

Uppsidan är dock som några ovan påpekat:

1) Man styr sin tid på ett bättre sätt.
2) Intjänade slantar i AB:t ger en större frihet i disposition av hur pengarna skall fördelas på lön/pension/sparande.
3) Ingen kan tvinga en att ta uppdrag arbetsuppgifter man ej vill ha.
4) Jäkligt skön känsla att "bygga upp" en egen verksamhet.

/Skägget

Vardagsekonomen sa...

Hej Skägget.
En bra poäng i att det är vanligt att konsulterna har högre arbetsbelastning, vilket får ner priset per arbetsuppgift. Däremot i kronor är det inget snack om att konsulterna är dyrare.

Även om vi är sjuka eller VAB:ar är det vi som bär hela kostnaden i form av utebliven intäkt. Det är också en press att leverera eftersom man vill fortsätta vara sin egen och då gäller det att göra bra reklam för sig själv.

Uppsidorna är många som du också skriver.

Tack för att du läser och postar insiktsfulla kommentarer!