måndag, november 06, 2017

Förtroende för anonyma bloggare och Östlings statement

Jag har funderat en del på alla de anonyma bloggare som finns och hur en del gör reklam och/eller skriver sponsrade inlägg. Det har diskuterats en del på olika håll den senaste tiden. Ärligt talat skiter jag i vilket. Tröttnar jag på en blogg slutar jag läsa den. Punkt.

Däremot så undrar jag hur de bolag som köper dessa artiklar tror att vi läsare tänker? Många bloggar idag anonymt och hur ska vi läsare tolka incitamenten bakom reklaminläggen?
Hur vet jag att den som skriver är opartisk i sin bedömning? Vad är det man vill ska förmedlas?

När det gäller råd så finns det duktiga skribenter som lägger ner mycket tid och presenterar eleganta analyser. Samma sak är det med att få råd kring vissa upplägg av sin portfölj. Det är just därför jag följer en del bloggar för att få dessa analyser och råd.

Givetvis gäller det att själv tänka till hur sina slantar ska investeras. Men ju mer man läser på ju bättre beslut kan man förhoppningsvis ta.

Men hur kan man lita på oss anonyma bloggare? Ser man till spelvärlden har seriösa tipsters en tydlig presentation av sina historiska tips. På så vis går det att se vem som levererar bra tips. Det hade varit kul om fler ekonomibloggar också hade anammat detta tankesätt.

För övrigt tycker jag Östling ställer en berättigad fråga. Hur mycket skatt ska det egentligen gå att utkräva av en och samma person eller företag? Det måste väl vara viktigast att behålla en tillräckligt hög skatteintänkt utan att jaga iväg stora bolag utomlands. Så länge skatteplaneringen är inom godkända ramar är det bara att knipa käft. Lär er att moral och juridik inte går hand i hand!

Jag menar. Det är ingen slump att många egenföretagare tar en lön på ca 500 KSEK om året för att maxa sociala förmåner i förhållande till betald skatt. Hur många har inte fått en mils längre resa till jobbet i sitt köravdrag i deklarationen? Eller förskjutet kostnad från material till arbete för att maxa rotavdraget? Var går gränsen? Handlar det om principer eller kronor?

Vad tycker du om anonyma bloggares råd och recensioner? Östling: kanon eller kalkon?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tkr det är intressantare att läsa om tankar kring råd än om själva råden. Stör mig över lag på folk med inflytande som ger råd. Tex kan DI sänka vilken aktie som helst nästan. Tkr själva grejen är märklig, men har alltid varit så och råden kmr ju inte sluta komma..

Sparo sa...

"Hur vet jag att den som skriver är opartisk i sin bedömning?"

Finns det opartiskhet någonstans? Världen är full av subjektiva bedömningar. Man får helt enkelt ta in information där den finns och göra en egen - lika subjektiv - bedömning.

Vardagsekonomen sa...

Håller med dig. Det är ju flockbeteendet som styr.

Vardagsekonomen sa...

Avdelning hur långt är ett snöre....

Tack för input.