lördag, oktober 14, 2017

Bye bye Bodis

I eftermiddags kom beskedet att beslutet att utse Thomas Bodström till landshövding i Stockholms län dras tillbaka. Nu är detta inte ett politiskt inlägg, men jag gillar Bodis. Jag tycker han är riktigt bra i Mix Megapol när han är med där vissa morgnar.

På grund av Bodströms styrelseuppdrag i skandalbolaget Allra dras nu utnämnandet till landshövding tillbaka. Hmm, vänta lite. Detta var väl inget nytt under solen?  Hur tänkte de när de utnämnde honom och vad skiljer mot nu?

Jo, nu blåser opinionens vindar att Bodström inte kan tillträda på posten och snart är det val. Då gäller det att vara extra populistisk. Bodström är inte dömd och inte anmäld heller vad jag vet. Om han nu skulle sitta i skiten borde väl även Advokatsamfundet mullrat vid detta laget.

Jag försvarar varken Allra eller Bodis, men jag är så trött på detta mönster i svensk politik. Det går fint att fatta ett beslut och sen om det blir kritiserat så gör kappvändaren till beslutsfattare tvärtom.

Framåt. Halt. Vänster. Framåt. Bakåt. Höger. Halt. Halt. Halt....

Så är mönstret i många politiska  beslut. Och det gör ont i mig som ekonom när jag ser skattemedel slarvas bort på grund av okunskap, felaktigheter och ren idioti. Jag blir förbannad när jag ser orensade hängrännor, dåligt målade fasader mm på förskolan. Varför ska det vara så svårt att förstå att det alltid är billigare att vara proaktiv?

Det spelar ingen roll vilken nivå det är på besluten. Allt hänger ihop. Tänk efter före och se till att ha en bra plan med kompetenta rådgivare involverade.

Jag citerar en bra gammal kollega: "det viktigaste är att begripa vad man inte begriper..."

2 kommentarer:

Sparo sa...

Ja, det är väl inte så att det framkom några dittills okända uppgifter som gav uppdragsgivaren kalla fötter. Det handlar BARA om att reaktionerna på utnämningen blev starka, och då tänker vän av ordning:

1. Ansågs Bodström vara en god kandidat borde detta inte ha ändrats av reaktionerna.
2. Var dessa reaktioner så svåra att förutse? Borde man inte tvärtom ha förstått ungefär hur politiska motståndare och väljare skulle reagera på utnämningen?

Vardagsekonomen sa...

Exakt. Inga svåra saker att räkna ut på förhand. Trött på dessa kappvändare.