fredag, april 27, 2007

Pension

Jag fick ett infall i går kväll och ringde till Skandia som gjorde reklam för att man kunde ringa och prata med deras "Pensionsavdelning". Jag pratade med en trevlig kille som hette Torbjörn och vi hade en intressant diskussion i 45 minuter. Anledningen till att jag ringde var att jag ville veta varför det inte finns någon nuvärdesberäkning inlagd i pensionsberäkningarna. Det finns ingen vits med att veta att jag har 20000 kr i pension om 40 år i dagens penningvärde. Han kunde inte svara på det och skulle ta det med sig sa han.

Vi pratade också om de nya reglerna för ITPK. Tidigare har det varit så att den först har börjat tjänas in från det år man fyler 28. Men från och med i sommar gäller det från 25 års ålder om man är född 1979 eller senare. Det är också så att det kan bli en bra slant eftersom det handlar om 4,5 % av din månadslön under 28700 och 30 % på lönen som överstiger 28700. Något klart tänkvärt! Finns många mindre arbetsplatser som idag inte är kollektivavtalsanslutna. Sitter man på ett sådant arbete bör man kompensera sig själv med en högre lön.

Som jag tidigare skrivit är det snart dags att lämna in sin deklaration. Passa gärna på att ställa frågor til mig så ska jag försöka hjälpa dig att besvara dem.

Inga kommentarer: